اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

 سامانه ارتباط مردمی 1540 محیط زیست امروز چهارشنبه با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این سازمان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سید احمد نبوی مدیرکل دفتر ارزیابی بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم رونمایی از این سامانه ارتباطی گفت: تماس با این سامانه کاملا رایگان است و از فردا (پنجشنبه) آماده دریافت پیام های محیط زیستی مردم هستیم. 

وی افزود: حدود 6 ماه پس از روی کار آمدن دولت جدید، تماس های مردمی برای مخابره کردن مخاطرات زیست محیطی بسیار زیاد شد از این رو از 9 ماه پیش ریاست سازمان دستور راه اندازی این سامانه را صادر کرد.

وی ادامه داد:امروز این سامانه راه اندازی شده و 21 استان دارای خط مستقل 1540 هستند و تمام آنها به شبکه اصلی که در اتاق کشیک سازمان حفاظت محیط زیست مستقر است وصل شده اند.

نبوی گفت: هر ایرانی از هر نقطه ازکشور ودر هرزمان می تواند پیام محیط زیست خود را در این سامانه ثبت کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 6 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به گفته رییس سازمان حفاظت از محیط زیست مبنی بر اینکه مجلس اعتبارات مقابله با ریزگردها را به طور کامل از لایحه بودجه سال 94 حذف کرده است، گفت: متاسفانه برخی نمایندگان به اعتبارات محیط زیست نگاه سیاسی دارند.

'محمدرضا تابش' روز سه شنبه در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا افزود: حذف اعتبارات تنها مربوط به بحث مقابله با ریز گردها نبود بلکه در بحث پایش هوا، آموزش به عامه مردم و تالاب ها نیز اعتبارات پیش بینی شده که حدود 60 میلیارد تومان بود، در کمیسیون بودجه مجلس حذف شد.

وی ادامه داد: پس از پیگیری، این اعتبارات تصویب شد اما در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رای نیاورد، دوباره بحث تجدید رای را دنبال کردیم که این موضوع نیز به دلیل چند رای کمتر، رای نیاورد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 28 بهمن 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: علت اصلی افزایش دما و کاهش بارندگی در سالهای اخیر، انتشار گازهای گلخانه به دلیل مصرف بالای انرژی های فسیلی و استفاده از الگوهای توسعه ناپایدار است.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران «علی محمد شاعری » افزود: حدود 80 درصد تغییرات آب و هوایی به علت استفاده از انرژی های فسیلی است و 20 درصد مابقی به علت فرایندهای غلط صنعتی، کاهش پوشش گیاهی در پیرامون شهر به دلیل تخریب مراتع و اراضی کشاورزی و غیره است.

وی با بیان اینکه صنایع با مصرف بالای انرژی های فسیلی و تولید آلاینده یکی از معضلات شهر تهران هستند گفت: کاربری های مسکونی، اداری و تجاری نیز با مصرف بی رویه انرژی و انتشار بیش از حد گازهای گلخانه ای موجب افزایش دما و در نهایت کاهش بارندگی در سطح شهر تهران شده اند.

شاعری افزود: مشکلات ناشی از افزایش دما و کاهش بارندگی سبب شده تا پدیده هایی مانند بیابان زایی، کاهش آب، گسترش ریزگردها و افزایش انواع آلاینده های زیست محیطی و محصولات کشاورزی، کاهش جنگل ها و فضای سبز ایجاد شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 18 بهمن 1393برچسب:گازهای گلخانه ای,انرژی,وزارت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

همزمان با روز هواي پاك، دومين جلسه شوراي عالي محيط زيست در دولت يازدهم روز دوشنبه 29 دي ماه به رياست دكتر حسن روحاني رييس جمهوری برگزار شد و موضوع قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا پس از ۱۰ سال مورد بازنگري قرار گرفت.

سازمان شهرداریها و دهیاریها - به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري ،‌ رييس جمهوري در اين جلسه با اشاره به اهميت مسايل زيست محيطي بر پرهيز از بخشي‌نگري در تدوين آيين‌نامه‌ها و قوانين مربوط به محيط زيست تأكيد كرد و خواستار همكاري و هماهنگي همه نهادها و وزارتخانه‌ها به منظور حفظ و صيانت از منابع طبيعي كشور در عين توجه به موضوع توسعه و مسايل اجتماعي شد.

در اين جلسه موضوع قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا پس از ۱۰ سال مورد بازنگري قرار گرفت و مصوب شد، استاندارد جديد در خصوص خروجي آلاينده‌هاي وسايل نقليه موتوري تعيين شود.

همچنين كليات سند مطالبه ضرر و زيان قانون صيد و شكار به منظور جلوگيري از شكار بي‌رويه و قاچاق حيات وحش تصويب و قرار شد جزئيات بيشتر با هماهنگي دستگاه‌هاي مربوطه مورد بررسي قرار گرفته و سپس به عنوان مصوبه ابلاغ شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 17 بهمن 1393برچسب:قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا,بازنگری,شورای عالی محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آیا همین یک موضوع وحشتناک، آنقدر برای مجلسی ها مهم نیست که درباره اش جلسه علنی و غیر علنی و فوق العاده بگذارند و از آن طرح های به اصطلاح خودشان "سنگین"، برای حل این مشکل مرگبار آماده کنند؟

عصرایران ؛ جعفر محمدی - این روزها ، مجلس شورای اسلامی که افرادی با کسوت نمایندگی و وکالت مردم در آن عضویت دارند، درگیر موضوع حیاتی و مهمی(!) به نام بررسی قدم زدن وزیر امور خارجه ایران با وزیر امور خارجه آمریکا در اثنای مذاکرات ژنو است و به قول یکی از نمایندگان دلواپس، "طرح سؤال سنگینی" از محمدجواد ظریف در راه است. رسانه هایشان هم در حال خودکشی در این ماجرا هستند!

این البته تنها موردی نیست که برخی مسؤولان و رسانه های کشور نگران آنند. این که چگونه زمینه رد صلاحیت برخی رقبا را فرهم کنیم و چگونه به این و آن ، انگ "فتنه گر" بزنیم ، یا چگونه جلوی فلان فیلم و کنسرت را بگیریم یا از قول مردم یک شهرستان، نامه جعل کنیم که نام خانوادگی فلان روزنامه نگار را تغییر دهید و آن بنده خدا هم شهادتین بگوید که به خدا من هم مسلمانم، یا چگونه بر دهان کسانی بکوبیم که رفع حصر را طالب هستند، یا برای الهام چرخنده در کمیسیون فرهنگی جلسه تقدیر بگیریم و مسائلی از این دست، دغدغه خیلی از مسؤولان است و اگر به آرشیو خبرها بنگرید، صدها مورد نظیر اینها پیدا خواهید کرد که نشان می دهد سطح دغدغه و ادبیات غالب بسیاری از مسؤولان و مخصوصاً مجلسی ها چیست؟!

حال در کنار همه این خبرها و دغدغه ها ، این خبر را هم بخوانید که در حاشیه قرار گرفت و واکنش مسؤولان و مجلسی ها به آن، در حد واکنشی بود که می شد به خبر عبور یک توده هوای کم فشار از شمال کشور داشت!

خبر را بخوانید:

« رییس انجمن مغز و اعصاب ایران گفت: سن سکته مغزی بر اساس پژوهش های انجام شده در کشور 10 سال کمتر از استانداردهای جهانی است که علاوه بر عوامل محیطی، عوامل ژنتیکی نیز در آن دخیل هستند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 5 بهمن 1393برچسب:سکته مغزی,مجلس,نماینده, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 همایش ملی هوای پاک با شعار دوباره آسمان آبی با حضور معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر گزار شد

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همایش ملی روز هوای پاک با حضور معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست، حمید چیت چیان وزیر نیرو، سردار اسکندر مومنی رییس پلیس راهور ناجا و جمعی از مسئولین و کارشناسان از وزارتخانه های نفت، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست با شعار دوباره آسمان آبی برای ارائه گزارش عملکرد دستگاه های اجرایی در زمینه مصوبه هیات دولت و بهبود کیفیت هوای کلان شهر ها و شاخص های محیط زیست برگزار شد.

29 دی ماه روز ملی هوای پاک نامگذاری شده است و در این روز برنامه های متنوعی در مورد چگونگی کاهش آلودگی هوا از سوی نهادهای مرتبط از جمله سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می شود.

در این مراسم سیستم پایش آنلاین 35 کارخانه سیمان در استان های فارس و خوزستان افتتاح و از خودروهای هیبریدی و برقی ژاپنی و ایرانی با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست رونمایی شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 3 بهمن 1393برچسب:همایش,روز ملی هوای پاک,آسمان آبی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 اسب از شورای اسلامی شهر تهران برای حضور در جلسه کمیته اضطراری آلودگی هوا دعوت نمی‌شود. 

متین - مهدی چمران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس درباره راهکار کاهش آلودگی هوای شهر تهران اظهار داشت: کمیته اضطراری آلودگی هوا که در استانداری تهران برگزار می‌شود مسئول رسیدگی به این موضوع و کاهش آلاینده‌ها است.

وی ادامه داد: متأسفانه از شورای اسلامی شهر تهران برای حضور در این جلسه دعوت نمی‌شود و ما نیز به این موضوع انتقاد داریم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: از شهرداری تهران نیز نماینده شرکت کنترل کیفیت هوا در جلسه کمیته اضطراری هوا حضور دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 29 دی 1393برچسب:شورای شهر,تهران, کمیته اضطرار,آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

unnamedتا وقتی مردم از خطرات آلودگی هوا آگاه نشوند و مطالبه جدی از مسئولان در این زمینه صورت نگیرد، این خطر همچنان شهر را تهدید خواهد کرد. 

ایسکانیوز - در نشست روز گذشته دکتر سید احمد عاملی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان و رئیس مرکز پژوهش‌های این شورا که برای آگاهی عمومی از اقدامات این مرکز در شش ماه گذشته و برنامه‌های آن برای آینده برگزار گردید، جشنواره «گنبدهای فیروزه‌ای» نیز معرفی شد. این جشنواره با هدف مبارزه با آلودگی هوا با یکی از مؤثرترین ابزارهای اثرگذاری بر جوامع یعنی هنر برگزار می‌گردد. این جشنواره تا 15 بهمن ماه 1393 پذیرای آثار هنری هنرمندان و علاقه‌مندان و به ویژه مردم در چهار حوزه عکس، پوستر، کاریکاتور و شعر می‌باشد.

به گزارش ایسکانیوز، در میانه نشست و زمانی که نوبت به معرفی جشنواره «گنبدهای فیروزه‌ای» رسید، عاملی ماسکی که بر روی آن مصراع «آلودگی هوا مرا خواهد کُشت» نقش بسته بود را بر صورت زد و شعر زیر را قرائت نمود:

آهسته و بی‌صدا مرا خواهد کُشت
پیش از همه شما، مرا خواهد کُشت
از سرفه بی‌وقفه من معلوم است
آلودگی هوا مرا خواهد کُشت



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 29 دی 1393برچسب:عاملی,ماسک,شعر,اصفهان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مشاور امور ارتباطات ملی و بین الملل رییس سازمان ملی استاندارد گفت: این سازمان از وجود آزمایشگاه حمل و نقل، برای سنجش وضعیت استاندارد خودروها بی بهره است.

  به گزارش ایرنا، 'امیدعلی مسعودی' روز سه شنبه در نشستی خبری در بجنورد، گفت: این سازمان آزمایشگاه مجهز و روزامدی در حوزه حمل و نقل جاده ای ندارد تا آزمایش های لازم در حوزه استاندارد را بر روی خودروها انجام دهد.


وی افزود: اکنون تنها ایران خودرو و سایپا، به عنوان دو خودروساز عمده کشور آزمایشگاه هایی در این خصوص دارند ولی آزمایش های آنها دقت لازم را ندارد و تامین کننده نیاز کشور نیست.

مسعودی روزامد کردن آزمایشگاه حوزه حمل و نقل جاده ای کشور را ضروری خواند و بدون اشاره به رقمی خاص، گفت: برای راه اندازی این آزمایشگاه به اعتبار کلانی نیاز است که ما راه اندازی آن را در برنامه های اولویت دار سال آینده سازمان گنجانده ایم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 24 دی 1393برچسب:سازمان استاندارد,خودرو,آزمایشگاه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران ضمن تذکر به وزیر آموزش و پرورش گفت: برای سلامت جامعه و مردم ارزش بیشتری قائل شوید.

خبر آنلاین به نقل از فارس نوشت:

رحمت‌الله حافظی درباره جلسه روز گذشته کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران، گفت: روز گذشته در کارگروه کاهش آلودگی هوا وزارت بهداشت با توجه به افزایش آلایندگی‌ها و در راستای سلامت دانش‌آموزان پیشنهاد تعطیلی مدارس را داد که متاسفانه آموزش و پرورش این پیشنهاد را قبول نکرد و به این تصمیم آموزش و پرورش اعتراض داریم.

او ادامه داد: مبنای توسعه پایدار انسان سالم است و در هر جامعه‌ای نیاز به انسان‌های سالم داریم و اگر در جامعه انسان‌های سالم نباشند انتظار تعالی و رشد جامعه را نباید داشته باشیم.

حافظی گفت: در حال حاضر آلودگی هوا تهدید جدی به حساب می‌آید و ما شاهد این افزایش آلایندگی‌ها هستیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 9 دی 1393برچسب:آموزش و پرورش,شورای شهر,تهران,حافظی,کارگروه کاهش آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تهران آلودگی

نماینده اداره بهداشت استان تهران به دلیل اسیدی شدن وضعیت هوا پیشنهاد تعطیلی مدارس و مهدهای کودک را اعلام کرد اما آموزش و پرورش مخالفت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران صبح دوشنبه در دفتر حسن کریمی معاون عمرانی استاندار با حضور تمامی اعضا به دلیل افزایش آلودگی هوای پایتخت تشکیل شد. در این جلسه سازمان هواشناسی اعلام کرد که روز چهارشنبه آلودگی کاهش یافته و روز پنجشنبه وضعیت کمی بدتر می شود اما جمعه وضع هوا بهتر است.

نماینده محیط زیست هم اعلام کرد: احتمال دارد وضعیت آلودگی هوا در روز چهارشنبه به مرحله اضطرار برسد چون هم اکنون وضعیت پارک رازی و شهرک قائم به این عدد نزدیک است.

بعد از اعلام این گزارش، نماینده وزارت بهداشت با بیان اینکه ترکیب اکسید نیتروژن در این آمارها بالای 100 بوده است گفت: این عدد یعنی اینکه هوا اسیدی می شود و از نظر سلامت بسیار مهم است. لطفا آقایان به ترکیبات توجه کنند. پیشنهاد من این است که مدارس ابتدایی و مهدهای کودک تهران را در این دو روز تعطیل کنید .

 نماینده آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون فصل امتحانات است با این پیشنهاد مخالفت کرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 8 دی 1393برچسب:آلودگی هوا,کارگروه,مدارس,آموزش و پرورش,امتحانات, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تفاهم نامه

وزیر دفاع رعایت ملاحظات زیست محیطی را در نیروهای مسلح یک اصل دانست و گفت: در وزارت دفاع گام های خوبی برای حفاظت از محیط زیست بر داشته شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر،  حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین وزارت دفاع و سازمان حفاظت محیط زیست که در محل وزارت دفاع برگزار شد، با بیان اینکه مبادله این تفاهم نامه سرآغاز همکاری همه جانبه و مسئولانه فی مابین تلقی می شود، گفت: در دولت یازدهم اهتمام جدی به مسائل زیست محیطی صورت می گیرد و در همه طرح ها و برنامه ها مورد توجه و اهتمام است.

 وی با اشاره به اینکه نسبت مصوبات زیست محیطی هیات دولت نسبت به سایر مصوبات قابل توجه است، گفت: در وزارت دفاع گام های خوبی برای حفاظت از محیط زیست بر داشته شده است و باور جدی این است که در تمامی ابعاد به مسائل محیط زیست بپردازد.

وزیر دفاع از خروج صنایع آلاینده دفاعی از شهرها خبر داد و گفت: در مکان هایی که صنایع وجود دارد نیز استاندارد های زیست محیطی رعایت می شود تا آسیبی به محیط زیست وارد نشود و اگر صنایعی مشکلات آلایندگی داشته باشند ، برای رفع آلایندگی تلاش می کنیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 3 دی 1393برچسب:نیروهای مسلح,محیط زیست,دفاع,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
خبر آنلاین - وبلاگ > آخانی، حسین - فقط کسانی که درد از دست دادن عزیزی را در اثر بیماری سرطان چشیده اند، می‌فهمند سرطان چه بلایی است. من هنوز 17 سالم بود که برادر 20 ساله ام در سال 61 قربانی این کابوس وحشتناک شد. آن روزها نه شبکه اجتماعی بود و نه کسی از درد کسی خبر داشت. همه درگیر جنگ بودند و برادر من در بستر بیماری از درد شدید رنج می برد و فریاد می کشید که برای راحت شدنش او را به برق وصل کنیم. هنوز هم بعد از گذشت سالها خوابش را می بینم.
 
در گذشت خواننده جوان در اثر بیماری سرطان بار دیگر توجه مردم را به این خطر بزرگ جلب کرد. امروز کمتر کسی را می شناسی که عزیزی را به واسطه سرطان از دست نداده باشد. این بیماری محصول چیست؟ علی رغم آنکه مسئولین از سونامی سرطان صحبت می کنند ولی چرا راه حلی برای آن نیست؟ شاید گفتن آن راحت باشد که ما از مسئولین راه حل جلوگیری و درمان سرطان را بخواهیم ولی اگر خودمان را جای آنها بگذاریم، چگونه می توانیم از دولتی که هنوز نمی تواند سرطان اقتصاد خود - پرداخت یارانه نقدی به ثروتمندان، مصرف بالای انرژی و تورم - را درمان کند بخواهیم برای بیماری چاره داشته باشد که پیشرفته ترین کشورهای جهان با صدها میلیارد دلار سالانه بودجه های تحقیقاتی نتوانسته اند راه حلی قطعی برای آن بیابند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 1 دی 1393برچسب:عامل سرطان,بیماری,مسئول, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

روح الله باقریبنزین آلوده بوده است یا نه؟ آب استاندارد است یا نه؟ محصولات غذایی حداقل‌های کیفیت زیستی رادارند یا نه؟ این موضوعات و پرسش‌هایی ازاین‌دست، این روزها و هر از چند گاهی و به دلایل پیدا و پنهان وارد فضای رسانه‌ای شده و به تیتر یک اخبار تبدیل‌شده و این سؤال را برای مخاطبان پیش می‌آورد، به‌راستی حقیقت دراین‌باره چیست و علت مطرح‌شدن گاه‌به‌گاه این دست موضوعات را باید چگونه تحلیل کنیم.

زیست بوم/ روح الله باقری*:  آیا انعکاس رسانه‌ای این موارد صرفاً اطلاع‌رسانی از جنس رسانه است، یا دغدغه‌های برخی مسئولین و پیگیری‌شان برای بهبود وضعیت موجود است، یا فرصتی برای مطرح‌شدن برخی در فضای رسانه، شاید هم باید به دنبال دلایل دیگری برایش بود. از طرفی علت مشاهده برخی تناقض‌ها و تأیید توسط گروهی و تکذیب توسط گروه دیگر چیست؟ نقش و عملکرد مردم در چنین فضایی که با نوعی آلودگی اطلاعاتی در فضای اخبار روبرو هستند چیست؟

جدا از تمام دغدغه‌ها اقتصادی، نگرانی‌های اجتماعی و دلواپسی‌های سیاسی، به‌راستی روزانه چقدر آلاینده تنفس می‌کنیم، چقدر مواد سمی و خطرناک از طریق برخی محصولات غذایی وارد بدن ما می‌شود، آیا آبی که در لوله‌های شهر جریان دارد واقعاً سالم است؟ اینها بازخورد رسانه‌ای اخبار و سؤالاتی است که مردم پس از دریافت این دست اخبار به ذهنشان خطور می‌کند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 1 دی 1393برچسب:بنزین,آب,غذا,سلامت زیستی,محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

احسان محمدیوقتی هوا را با بنزین پتروشیمی چنان آلوده کردند که به جای اکسیژن، بنزن به ریه ها فرو فرستادیم، وقتی برخی منابع رسمی با صراحت می گویند سبزی ها و صیفی جات در همین بیخ گوش تهران دارد با فاضلاب صنعتی آبیاری می شود، وقتی سالها در خفا پالم به خورد خلق الله دادند و از بستنی گرفته تا شیر و ماست و خامه چنان آلوده بود که حالا عوارضش را نمی توانند حاشا کنند، وقتی آب ها آلوده است، وقتی اجازه وارد شدن لوازم آرایشی و حتی اسباب بازی های تقلبی آلوده ...

زیست بوم/ احسان محمدی: مرتضی پاشایی خواننده جوان کشورمان بعد از تحمل دوران رنج آور ابتلا به سرطان جان باخت و امروز در میان اشک و آه هوادارانش به خاک سپرده شد. 

پیش از او نیز البته هنرمندان، ورزشکاران، چهره های اجتماعی و سیاسی بسیاری را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست داده ایم. کسانی که می توانستند هنوز باشند و منشا اتفاقات خوبی برای خود و دیگر هموطنان شوند.

اما چرا این همه سرطان می گیریم؟! چرا سرطان دارد یکی یکی ما را می بلعد؟ چرا سرطان حالا مثل سرما خوردگی به یک بیماری دم دستی تبدیل شده است که انگار باید مقابلش زانو بزنیم و به محض ابتلا برویم قبر سفارش بدهیم؟! حوصله اگر دارید فارغ از هیجانات پیرامون مرگ این جوان هنرمند به چرایی این اتفاق نیز نگاهی بیندازیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 15 آذر 1393برچسب:سرطان,بنزین,پالم,سونامی سرطان,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

وزیر ارتباطاتماجراي سرطان‌زا بودن پارازيت‌ها مدت زمان زيادي است كه بين مسوولان مطرح شده و ارسال پارازيت روي امواج ماهواره‌يي از سال ١٣٨٠ تا امروز ادامه دارد و اين درحالي است كه هنوز راهكار و نتيجه‌ای درباره سرطان‌زا بودن يا نبودن اين پارازيت‌ها اعلام نشده است.

زیست بوم/ سهيل سراييان: ماجراي سرطان‌زا بودن پارازيت‌ها مدت زمان زيادي است كه بين مسوولان مطرح شده و ارسال پارازيت روي امواج ماهواره‌ای از سال ١٣٨٠ تا امروز ادامه دارد و اين درحالي است كه هنوز راهكار و نتيجه‌ای درباره سرطان‌زا بودن يا نبودن اين پارازيت‌ها اعلام نشده است. از سوي ديگر نهادهاي مختلفي درباره اين مساله پژوهش كرده‌اند و به اين نتيجه رسيده‌اند كه پارازيت‌ها سرطان‌زا هستند اما در همين رابطه روز گذشته محمود واعظي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، درباره مضر بودن پارازيت‌ها گفت: «درباره بحث تاثير پارازيت‌ها بايد اين را اشاره كرد كه اگر منظور از پارازيت آن بخشي است كه مربوط به موبايل و تجهيزات مخابراتي مي‌شود، ما اين مسائل را از سوي سازمان تنظيم مقررات ارتباطات تحت كنترل داريم. تمام تلاش خود را به كار گرفته‌ايم تا فعاليت‌هايي كه دراين حوزه صورت مي‌گيرد مضر نباشد. اما اگر منظور از پارازيت به بخش‌هاي ديگر بازمي‌گردد بايد گفت كه به نمايندگي از رييس‌جمهوري در كنار دوستاني از وزارتخانه‌ها و بخش‌هاي مختلف، مسوول رسيدگي به اين موضوع شده‌ام و در حال حاضر گزارشي در اين بخش تهيه و براي رياست‌جمهوري ارسال شده است كه پس از اين بررسي‌ها نتايج آن اعلام خواهد شد.»



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 12 آذر 1393برچسب:پارازیت,سونامی سرطان,رئیس جمهور,هواشناسی,سلامت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن - دکتر سید علیرضا عظیمی - قصه پر غصه سرطان ایرانیان خصوصا چهره های ملی گویا پایانی ندارد. اول مرتضی پاشایی و حالا هم مجید بهرامی و غلامحسین مظلومی. تازه اینها افراد سرشناس موسیقی، تئاتر و فوتبال بودند که خبر بیماری و درگذشت شان به گوش جامعه رسید. خدا می داند چقدر از مردم کوچه و بازار که اسم و رسمی ندارند الان درگیر این هیولای جانکاه هستند. از خطر مرگ پیش رو گرفته تا درد و رنج بیماری و هزینه های میلیونی درمان و سقوط خانواده به زیر خط فقر و از دست رفتن نان آور خانواده و یتیم شدن کودکان و افسردگی وابستگان و زهر شدن زندگی در کام ایشان.

جالب آنکه این روزها همه در حال تطهیر خودشان از اشتباهاتی هستند که این سرنوشت را برای مردم رقم زد. از یک طرف کمیسیون بهداشت مجلس و رسانه ملی می گویند بنزین های تولید داخل مشکلی نداشتند و حرف و حدیث های مربوط به سرطان زا بودن سوختهای غیر استاندارد باد هوا بوده است ! از طرف دیگر وزیر بهداشت و معاونان ایشان می گویند بروز سرطان در ایران از متوسط جهانی آن کمتر است ! همچنین مسئولان محترم اعلام کرده اند آب شهری تهران هیچ مشکلی ندارد و مردم می توانند با خیال راحت آب بنوشند ! 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 30 آبان 1393برچسب:اکسیژن,سرطان,مردم,مسئولان,آرام, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

دیدار وزیر بهداشت با سینماگرانوزیر بهداشت با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران، تاکید کرد: باید رو در بایستی را کنار بگذاریم و یک نفر باید در این مورد تصمیم نهایی را بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه مراسم آغاز ایمن سازی با واکسن پنج گانه که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، گفت: بهداشت مانند فرهنگ مقوله ای است که شاید کمتر به چشم بیاید بنابراین در این حوزه باید سرعت اقداماتمان را بیشتر کنیم.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به این که سرطان در جامعه ما یک بیماری بسیار جدی است، گفت: کشور ما به سمت سالمندی پیش می رود و سرطان بعد از تصادفات و بیماری های قلبی عروقی بیشترین عامل مرگ و میر ایرانیان محسوب می شود. البته خیلی از سرطان ها نیز قابل پبیشگیری است ولی باید به این نکته توجه کنیم که بخش عمده پیشگیری از سرطان، به خود مردم باز می گردد. ضمنا رسانه ها نیز باید از طریق فرهنگ سازی به مردم بیاموزند که نحوه تغذیه سالم، جلوگیری از استعمال دخانیات و تحرک بدنی می تواند مانع ابتلا به این بیماری شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 27 آبان 1393برچسب:آلودگی هوای تهران,سرطان,وزیر بهداشت,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مجابیمعاون حقوقی سازمان محیط زیست با تکذیب ادعای کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر عدم دریافت گزارش آلایندگی بنزین داخلی، گفت: مستندات در دو جلد کتاب به مجلس ارئه شده است.

سیدمحمد مجابی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این گزارش در جلسات حضوری طی ماههای گذشته نه تنها به کمیسیون انرژی بلکه به کمیسیون ها ی بهداشت و درمان و کمیسیون اصل 90 ارائه شده است.

به گفته وی، این گزارش ها هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی در دو جلد کتاب در اختیار مجلس قرار گرفته است.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست اظهار داشت: تمام مستندات لازم مبنی بر آلایندگی بنزین های داخلی در این دو جلد کتاب آورده شده و تصمیم نهایی به عهده مجلس است که جلوی تولید آن را بگیرد یا از آن حمایت کند.

مجابی تصریح کرد: آنچه که برای تصمیم گیری نهایی مورد نیاز مجلس است سازمان محیط زیست در این گزارشها در اختیار مجلس قرار داده و اگر بازهم نیاز به توضیحات شفاهی باشد سازمان محیط زیست آمادگی ارائه این توضیحات در جلسات حضوری را دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 17 آبان 1393برچسب:بنزین داخلی,کمیسیون انرژی مجلس,بنزین پتروشیمی,آروماتیک,بنزن, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: طبق اظهارات استاندارد و محیط زیست واردات بنزین یورو 4 نقش اساسی در کاهش آلودگی هوا داشته است.
 
داود محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، از جلسه کمیسیون اصل 90 با حضور رئیس سازمان محیط زیست، رئیس سازمان استاندارد، مدیران سازمان پتروشیمی، سازمان بازرسی، سازمان کنترل کیفیت هوا و نمایندگان کمیسیون های بهداشت و انرژی برای بررسی آلودگی بنزین های وارداتی و پتروشیمی و تاثیر آن بر کیفیت هوا خبر داد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خانم ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در این جلسه گزارش جامعی از اقدامات این سازمان در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوا ارائه داد، وی این مشکل را جهانی دانست و از فعال‌تر شدن کمیته ملی آلودگی هوا خبر داد.

عضو کمیسیون اصل 90 ادامه داد: خانم ابتکار واردات بنزین یورو 4 را در کاهش آلودگی هوا موثر دانست و اعلام کرد: روزهای هوای پاک در تهران هشت روز افزایش یافته و روزهای هوای سالم نیز در تهران در سال حدود 153 روز است که نمایانگر افزایش سطح روزهای هوای پاک در تهران است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 30 مهر 1393برچسب:بنزین,بنزن,پتروشیمی,کمیسیون اصل90,سازمان استاندارد, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
سازمان محیط زیست به صراحت اعلام کرده است که پارازیت سرطان زا است.
 
شفاف - در دنیای الکترونیک امروز روزانه میلیون ها بار بدن انسان در معرض انواع و اقسام پارازیت ها قرار می گیرد و فرار از آن نیز اجتناب ناپذیر است. دائما این امواج هستند که در فضا در حال رفت و برگشتند و شما آنها را نمی بینید و به راحتی با زدن یک دکمه وارد فضای مجازی می شوید یا پیامکی را به دوستتان ارسال می کنید یا به تماشای برنامه تلویزیون یا شنیدن برنامه رادیو مشغول می شوید بدون آنکه بدانید چه آسیب هایی را به بدن و سلامت خود وارد می کنید؛ در این بین اما امواج دیگری نیز وجود دارد که با نام پارازیت در بین ما ایرانیان مشهور شده اند. امواجی که برای مقابله با ماهواره ها ساخته شد اما به جای درمان، درد به همراه داشت.
 
همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم، موضوع ارسال پارازیت‌ها و عوارض نگران‌ کننده آن بر جامعه بارها از سوی مسئولان مورد توجه قرار گرفت. در این راستا، معصومه ابتکار از نخستین شخصیت‌های دولتی بود که با اشاره به سونامی سرطان که در سال‌های اخیر در کشور به راه افتاده است از مسئولان امر خواست تا با جدیت موضوع ارسال امواج خارج از حد استاندارد را پیگیری کنند. به دنبال اظهارنظر رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست، محمود واعظی، وزیر ارتباطات خبر از تشکیل کمیته پیگیری تاثیرات پارازیت به منظور بررسی تاثیر پارازیت‌ها بر سلامتی شهروندان داد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 26 مهر 1393برچسب:پارازیت,ماهواره,سرطان,محیط زیست,فرهنگی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
هشدار زنگنه و مقام‌های نفتی به حامیان بنزین‌آلودهوزیر نفت: بنزین پتروشیمی‌ها به دلیل آلایندگی باید از سبد سوخت کشور حذف می‌شد.
معاون وزیر نفت : اخبار ضد و نقیض رسانه‌ها غوغاسازی ژورنالیستی است.
معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش: مدعیان خود را به خواب زده‌اند.
سخنگوی دولت : اگر بنزین یورو 4 وارداتی آلوده بود، آن را توزیع نمی‌کردیم.
 
زیست بوم/عطیه لباف: مصاحبه هفته گذشته سخنگوی دولت نقطه آغاز یک رویارویی بود که رسانه حامیان بنزین آلوده آن را کلید زد. هفته گذشته محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا بنزین تولیدی پالایشگاه‌های کشور آلوده و سرطان‌زا است یا خیر عنوان کرد که دولت سرطان‌زا بودن بنزین یورو 4 را نفی می‌کند اما رسانه‌ ضد دولتی با دستکاری ناشیانه سخن سخنگوی دولت این گونه تحریف کردکه دولت بنزین پتروشیمی را پاک می‌داند. شگردهای این گروه از رسانه‌ها در وارونه‌سازی حقایق گرچه برای مدیران دولت آشنا بود اما سخنگوی دولت برای تنویر افکار عمومی جوابیه‌ای را منتشر کرد که در آن تصریح شده:  بعضی از رسانه‌ها بدون درج سؤال اصلی خبرنگار در مورد آلودگی بنزین یورو4، صرفاً به پاسخ سخنگوی محترم مبنی بر عدم آلودگی آن اکتفا کرده‌اند. این درحالی است که دولت تأکید می‌کند اگر بنزین یورو 4 وارداتی آلوده بود، آن را توزیع نمی‌کرد.  

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 20 مهر 1393برچسب:بنزین پتروشیمی,وزیر نفت,سرطان,آلودگی هوا,آروماتیک, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
این که در این ماجرا حق با کیست نه موضوع بحث حاضر است و نه در حوزه تخصص نویسنده این نوشتار. مهم این است که سرانجام مسؤول ماجرای پارازیت در کشور، رسماً رخ نمایان کرد و الّا اگر این سازمان، متولی پارازیت در کشور نبود، نیازی نبود از بین این همه سازمان ، معاون این مجموعه جواب هواشناسی در محکومیت پارازیت ها را بدهد.
 
زیست بوم/جعفر محمدی: خدا را شکر؛ سرانجام مسؤول امواج موسوم به "پارازیت" در کشور پیدا شد. ایرانیان سال ها است که با مشکلی به نام پارازیت مواجهند و همواره از این موضوع ابراز نگرانی می کنند، نه فقط بدین دلیل که در میان برنامه محبوب شان ، ناگهان به جای تصویر، خطوط کج و معوج بر صفحات تلویزیونی شان می بینند که فراتر از آن، به دلیل احتمالی است که درباره خطر این امواج برای سلامتی مردم و مخصوصاً کودکان وجود دارد. 

تا کنون اما هیچ کس مسؤولیت این پارازیت ها را بر عهده نگرفته است. گو این که اساساً در این کشور چیزی به نام پارازیت وجود ندارد و مسوولان ایرانی همانقدر که درباره حادثه چرنوبیل مسؤولیت قبول می کنند در این باره هم پاسخگو هستند! 
 
اینک اما یک نفر پا پیش گذاشته است: معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی. 
 
ماجرا از آنجا آغاز شد که سازمان هواشناسی رسماً اعلام کرد علت این که نتوانست توفان اخیر تهران را پیش بینی کند، اختلالاتی بود که پارازیت ها بر روی تجهیزات راداری هواشناسی ایجاد کرده بودند. 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 13 مهر 1393برچسب:پارازیت,سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی,فضای فرکانسی,متولی پارازیت,ماهواره, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
عباس محمدیپیش کشیدن بحث تاثیر تحریم‌ها بر تخریب محیط زیست نیز اگرچه به طور کلی درست است، اما جای پرسش است که تا همین چند سال پیش که تحریم‌ها به این شدت نبودند و صدها میلیارد دلار به خزانه‌ دولت واریز می‌شد، چه گلی بر سر محیط زیست کشورمان زدیم؟!
 
زیست بوم به نقل از خبر آنلاین - عباس محمدی*: سخنان آقای روحانی رییس جمهور، در نشست سران درباره‌ تغییرات آب و هوا (تارنمای ریاست جمهوری 1/7/93) از این نظر که می‌توان آن را در ادامه‌ گفته‌های پیشین ایشان (چه در دوره‌ تبلیغات انتخابات ریاست جمهور، و چه در دوره‌ تصدی این مقام) فرض کرد، ارزشمند است.

یعنی می‌توان تصور کرد که سرانجام یک رییس جمهور ایرانی، دست‌کم در سخن راندن از مسایل زیست‌محیطی، پیگیر است. اشاره‌ آقای روحانی به تاثیر تغییر اقلیم بر گسترش فقر و ایجاد درگیری‌های نظامی هم از این حیث که نشان می‌دهد رییس جمهور ما به اثر متقابل مساله‌های اجتماعی و محیط زیستی آشنا است، امیدبخش می‌نماید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 13 مهر 1393برچسب:تحریم,گرمایش جهانی, تغییر اقلیم,آب,جمعیت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
وزیر کشور به مدیریت بحران دستور داد تا گزارش ویژه‌ای از حوادث آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها تهیه کند.
 

به گزارش خبرنگار مهر، دقایقی قبل جلسه ویژه آتش‌سوزی جنگل‌ها در دفتر رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، موسوی دبیرکل هلال احمر کشور، استانداران برخی استان ها و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در این جلسه گفت: باید هر چه سریعتر قراردادهایی برای استفاده از پهپادها و بالگردها در زمان آتش سوزی در جنگل ها منعقد شود. همچنین طبق صحبتی که با آقای نوبخت معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور داشتم، قرار شد تنخواهی به استانداری ها و مدیریت بحران کشور داده شود تا در هنگام حادثه برای تامین خودرو و اعزام تجهیزات و نیروها با مشکلی روبرو نباشند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 10 مهر 1393برچسب:آتش سوزی,جنگل,وزیر کشور,استان فارس,سازمان محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

هر ساله با شدت گرفتن آلودگی هوا آنچه که بیش از قبل مورد سوال قرار می‌گیرد میزان استاندارد بنزین‌هایی است که در حال حاضر در جایگاه‌ها توزیع می‌شود.

به همین دلیل بود که با  روی کار آمدن دولت یازدهم ماجرای بنزین های آلوده پتروشیمی مورد توجه ویژه دولتی ها قرار گرفت.

همین چند وقت پیش بود که سخنگوی فراکسیون محیط‌‌ زیست و توسعه پایدار مجلس، با انتقاد از تولید بنزین بی‌کیفیت در پتروشیمی‌ها، گفت: راه‌افتادن سونامی سرطان نتیجه مصرف بنزین غیراستاندارد و گاز به‌عنوان سوخت است.

موید حسینی صدر گفت: تولید بنزین در پتروشیمی‌ها که از تجهیزات لازم برای این مهم برخوردار نیستند عامل اصلی آلودگی هوا است.

از سوی دیگر بر اساس اظهار نظر کارشناسان محیط زیست، بر اساس پیگیری‌های صورت‌گرفته درخصوص نحوه تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی، بنزینی که در پتروشیمی‌ها تولید می‌شود دارای آروماتیک بالایی است که به اذعان کارشناسان این بخش اگر آروماتیک موجود در بنزین نهایتا شش‌درصد باشد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد درحالی‌که بیش از این رقم می‌تواند ناراحتی‌های سطحی چون سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و خستگی مستمر را ایجاد کند و در نهایت، استنشاق مستمر آن می‌تواند نتیجه‌ای چون سرطان خون به‌همراه داشته باشد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 4 مهر 1393برچسب:میرکاظمی, وکیل دادگستری,بنزین پتروشیمی,فراکسیون محیط زیست,آروماتیک, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
همزمان با اولین روز از هفته بزرگداشت دولت، تفاهم نامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور به امضاء معصومه ابتکار و عبدالرضا رحمانی فضلی رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر معصومه ابتکار در مراسم امضاء این  تفاهم نامه با بیان اینکه محیط زیست موضوعی فرابخشی است وبه همه دستگاهها برمی گردد گفت : خوشبختانه همت و عزم راسخ دولت تدبیر وامید برای ارتقاء شاخص های توسعه پایدار  وجود دارد و امضاء این تفاهم نامه در این راستاصورت می گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود : تفاهم نامه این سازمان و وزارت کشور دستور کار خوبی برای کاروفعالیت و هماهنگی در سطوح مختلف ستاد و استانها برای  توسعه همراه با حفظ محیط زیست است.

وی از همکاری استانداران با برنامه های محیط زیست در طول سال گذشته قدردانی کرد و گفت : تعادل توسعه و محیط زیست کار دشواری است اما فرایند کار استانداران قابل قبول است  .

ابتکار، مدیریت پسماند را موضوعی کلیدی  ، مهم و مورد غفلت واقع شده عنوان کرد و گفت : ما دراین بخش شاهد آسیب های زیادی به دریا ، سواحل ، رودخانه ها و محیط شهری  هستیم و انتظار می رود فرمانداری های ، شهرداری ها ، شوراهای شهر و روستاو بخشداری ها به این موضوع  توجه ویژه ای داشته باشند .

معاون رییس جمهور شوراهای شهر وروستا را از نهاد های مهم و موثر در توسعه پایدار شهرها و روستاها و حفظ محیط زیست و بهداشت و شاخص های مهم و توسعه پایدار و رفاه مردم توصیف کرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 3 شهريور 1393برچسب:وزارت کشور,محیط زیست,هوا,تفاهم نامه,دولت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 پرونده مسعود میرکاظمی روی میز دیوان محاسبات است و دیر یا زود جزییات این پرونده درباره تصمیم سال‌های گذشته او منتشر خواهد شد.  نه تنها ماجرای «سوآپ» که مساله واردات بنزین آلوده در پرونده این روزهای میرکاظمی باز شده و شکایت سه وکیل از او به دستگاه قضایی در حال پیگیری است.
 
خبر آنلاین به نقل از روزنامه شرق نوشت: میرکاظمی مردادماه 1389 به دلیل پایین‌بودن نرخ سوآپ و به‌گفته او روش‌های غلطی که کشور را به وارد‌کننده نفت‌خام تبدیل کرده بود، عملیات سوآپ نفت‌خام را متوقف کرد. تصمیم آن روز میرکاظمی حالا جریمه 5/5 میلیون‌دلاری ایران در محاکم جهانی را به همراه آورده و زیان 450میلیاردتومانی هرساله برای ایران. البته میرکاظمی هنوز بر این باور است که «افراد ذی‌نفع در عملیات شبه سوآپ دارای ارتباط و اشتراک با افرادی هستند که خسارات غیرقابل جبرانی را به کشور وارد ساخته‌‌اند.»
 
«علی مروی» که به تازگی رییس کمیسیون انرژی مجلس شده درباره ماجرای پرونده سوآپ به «شرق» می‌گوید: «پرونده سوآپ میرکاظمی روی میز دیوان محاسبات است و مشغول رسیدگی. خب دیوان محاسبات هم به‌نوعی قوه‌قضاییه است.» یکی از نقطه ضعف‌های اصلی کمیسیون انرژی مجلس سکوت معنادار در برابر پرونده سوآپ نفت بود. اما حالا معادله تغییر کرده و میرکاظمی دیگر نه رییس است و نه وزیر.
 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 مرداد 1393برچسب:میرکاظمی - بنزین آلوده - سوآپ - دادگاه - کمیسیون انرژی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در جلسه خود به بررسی تأثیر امواج بر سلامت، محیط زیست و اختلالات مرتبط پرداخت و مصوب کرد که در این فراکسیون طرح استاندارد ملی برای امواج رادیویی و یونی تدوین شود.
 

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر کمال الدین پیرموذن عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط زیست در جمع خبرنگاران با بیان‌ این‌که مجموعه حاکمیت باید نسبت به امواج پارازیت اهتمام جدی داشته باشد، گفت: ایجاد پارازیت با توجه به تحولات تکنولوژیکی و اجتماعی کارکرد مصونیت بخشی خود را از دست داده است و همچنین برای سلامتی آحاد جامعه مضر است. البته ارایه برنامه مفید از سوی صداوسیما می‌تواند راه‌ هایی را برای حل این مشکل ایجاد کند و می‌توان در قانون استفاده از این امر را برای مقاطعی محدود که امنیت ملی کشور را به خطر می‌اندازد در نظر گرفت.

پیرموذن خاطرنشان کرد: به لحاظ قانونی سازمان تنظیم مقررات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات و همچنین سازمان انرژی اتمی نسبت به امواج یون ساز و امواج تریون ساز مسئولیت دارند و بایستی مجدانه و قاطعانه انجام وظیفه کرده و دولت هم نسبت به حکم اجرای این وظایف کنترل داشته و نتیجه را به افکار عمومی اعلام کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 مرداد 1393برچسب:پارازیت - وزارت ارتباطات - مجلس - فراکسیون محیط زیست - امواج , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

در برنامه سوم توسعه ۵ شهر آلوده کشور درگیر بودند و در برنامه چهارم آلودگی به ۷ شهر کشور سرایت کرد اما اکنون ۲۱ استان کشور درگیر آلودگی هوا هستند.

عصر ایران - معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه ۲۱ استان کشور درگیر آلودگی هوا هستند، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ دشت کشورمان نیز به دلیل افت آب‌های زیرزمینی دچار تهدید جدی زیست محیطی هستند.

به گزارش تسنیم، سیدمحمد مجابی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل محیط زیست کردستان با اشاره به توجه دولت یازدهم به مسائل زیست محیطی اظهار کرد: رئیس جمهور در برنامه‌ای که به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد به مسائل محیط زیست و دریاچه ارومیه اشاره کرد که این نشان از اهمیت محیط زیست در دولت یازدهم دارد.

وی گفت: در دولت سابق شورای محیط زیست و حتی دو منطقه حفاظت شده منحل اعلام شد و این امر نشان می‌دهد که در یک دولت محیط زیست در اولویت قرار می‌گیرد و در دولت دیگر چندان اهمیتی ندارد. معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: سیاست‌گذاری کلان محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال اصلاح است و در همین راستا کمیته‌ای خاص محیط زیست نیز تشکیل شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 مرداد 1393برچسب:سازمان حفاظت محیط زیست - کردستان - آلودگی هوا - توسعه - محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با عضو هیئت مدیره بانک جهانی و مدیر اجرایی گروه مشورتی ایران در بانک جهان با اشاره به پنج پروژه مشترک تأیید شده میان ایران و جف؛ گفت: انتظار ایران، حمایت ویژه بانک جهانی از طرح های زیست محیطی مشترک میان ایران و جف است.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، عمر بوگارا عضو هیئت مدیره بانک جهانی و مدیر اجرایی گروه مشورتی ایران در بانک جهانی با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و گفتگو کرد.

ابتکار در این دیدار با اشاره به همکاری و اقدام مثبت وزارت نفت در بحث توزیع سوخت استاندارد، گفت: این اقدام منجر به کاهش آلودگی هوا به ویژه در تهران شده است و امیدواریم با ادامه روند توزیع سوخت استاندارد در کشور و اجرای اقداماتی همچون استانداردسازی خودروها شاهد کاهش جدی آلودگی های ناشی از سوخت فسیلی در هوای کشور باشیم.

وی افزود: البته آنچه بیشتر کیفیت هوا را مورد تاثیر قرار می دهد، گرد و غباری است که از عراق به ایران وارد و در وهله نخست استان های غربی و سپس تهران را تحت تاثیر قرار می دهد و البته لازم به ذکر است که استان خوزستان بیشترین تاثیر را از این پدیده دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: با توجه به سکونت 70 درصد جمعیت ایران در شهرها و مناطق حاشیه ای شهرها، کنترل آلودگی هوا به منظور حفظ سلامت مردم و ارتقاء کیفیت زندگی مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 15 مرداد 1393برچسب:محیط زیست - ابتکار - بانک جهانی - ایران - جف, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
تخریب رویشگاه های طبیعی و رویش صنایع آلاینده به جای آنها، نتیجه ای جز قرار گرفتن در صدر فهرست شهرهای آلوده جهان برای تهران در بر نداشته است. 
 
 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، ، مهندس محمد حقّانی رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت : کشور ما جزء مناطق نیمه خشک دنیا است و از آن جا که با ادامه روند موجود مصرف، مشخص نیست در آینده چه بحران هایی پیش رو داشته باشیم، باید هر چه سریع تر برای جلوگیری از جیره بندی آب با رعایت الگوی صحیح مصرف، در استفاده از این نعمت صرفه جویی کنیم. 

وی در بخش بعدی صحبت های خود در خصوص چهار نکته مهم در مورد شورای چهارم، تأکید کرد: این نکات شامل ضرورت افزایش باور عمومی نسبت به مجموعه های مردم نهاد همچون شوراها، برابرسازی تکالیف شوراها با مسئولیت های محوله به این نهاد، روشن سازی و اقناع مردم در زندگی شهری و صیقل دهی اختیارات اعضای شوراها است. 


*شواری شهر چتر حمایتی مدیریت شهری است 

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر با تشبیه شورا به چتر نظارتی، هدایتی و حمایتی مدیریت شهری که از اعتماد شهروندان به مدیران شهر صیانت می کند، اظهار کرد: مردم برای بهبود محیط زندگی شان باید به شوراها اتکاء داشته باشند و شوراها نیز باید برای سه نسل جوان و نوجوان، نسل میانی کارامد و نسل خسته و نیازمند آرامش، برنامه های جامعی داشته باشند. 

 حقّانی با اشاره به این که شورا باید به معنا و مفهوم زندگی جاری در شهر عمق ببخشد، چرا که شورای شهر وظایف مهمی دارد که فراتر از فیزیک اداره شهر است، تصریح کرد: نظارت بر عملکرد شهرداری ها، ساده ترین و عادی ترین وظیفه شوراها است و رسالت شورا بسیار فراتر از این است. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 30 تير 1393برچسب:شورای شهر - تهران - کمیته محیط زیست - آب - آلودگی هوا , توسط مریم قلیزاده |
227 نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای مشکلات محیط زیست و منابع طبیعی را متذکر شده و از رئیس جمهور خواستار حل و فصل آن شدند.
 

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در پایان جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی 227 نفر از نمایندگان مجلس در بیانیه ای خطاب به رئیس جمهور مسائل مبتلابه محیط زیست و منابع طبیعی را آورده و خواستار رفع موانع و مشکلات شدند.

در این بیانیه از رئیس جمهور درخواست شده است که موارد ذیل را مدنظر قرار دهد:

1- توجه ویژه به فصل محیط زیست و منابع طبیعی در تدوین برنامه ششم

2- تقویت ساختار تشکیلاتی و اعتباری محیط زیست و منابع طبیعی

3- برنامه ریزی موثر برای توسعه جنگل ها، مهار و کنترل بیابان زایی و کانون گرد و غبار

4- جلوگیری از خشک شدن تالاب ها و احیای آنها

5- برنامه ریزی و اقدام موثر جهت جلوگیری از آلودگی هوا، آب و خاک

6- برخورد قاطع با پدیده زمین خواری و مسئولین خاطی

تاریخ مخابره : 1393/4/25

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 29 تير 1393برچسب:مجلس - بیانیه - محیط زیست - رئیس جمهور - منابع طبیعی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 شدت وزش باد و طوفان در سیستان با سرعت 100 کیلومتر در ساعات برای دومین روز متوالی ادارات و بسیاری از واحد های صنفی در شهرهای سیستان را به تعطیلی کشاند و موجب شد تا نمایندگان سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز با تذکراتی جداگانه اعتراض خود را به دلیل بی توجهی به این وضعیت به گوش دولتمردان برسانند.
 

به گزارش خبرنگار مهر، طوفان شدید همراه با گرد و خاک در طی هفته جاری موجب اخلال در زندگی بسیاری از مردم ساکن در نیمه شمالی استان شد و در طی روز گذشته و امروز ادارات 5 شهر از جمله زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز را به تعطیلی کشاند.

هجوم مردم به دلیل ابتلا به بیماری های تنفسی و چشمی به درمانگاه ها و مراکز بیمارستانی، انسداد بسیاری از راه های روستایی در روستاهای حاشیه هامون و هیرمند و کاهش شعاع دید به کمتر از 50 متر و اخلال در تردد وسایط نقلیه در طی سه روز گذشته از جمله مشکلاتی است که بسیاری از مردم سیستان را با مشکل جدی مواجه کرده است.

هامون فراموش شده است

در همین حال نماینده مردم زابل و زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی روز گذشته در تذکری شفاهی در صحن علی مجلس خطاب به رییس جمهور و دولتمردان خواهان توجه به سرنوشت و وضعیت مردم سیستان شد.

حلیمه عالی در این نشست خواستار رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه و در تمام زمینه‌های مادی و معنوی در سیستان شد و اظهار داشت: آیا می‌دانید که طی 48 ساعت گذشته چه بر سر مردم سیستان و بلوچستان آمده است؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 27 تير 1393برچسب:طوفان - سیستان - مجلس - گرد و خاک - شن های روان - ذرات معلق, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مدیرکل دادگستری استان مرکزی ضمن انتقاد از عملکرد مسئولان در مواجه با آلودگی هوای اراک گفت: هر گونه مصلحت اندیشی و سکوت در برابر آلایندگی صنایع از سوی مسئولان خیانت به مردم است.

به گزارش خبرنگار مهر،حجت الاسلام حکمتعلی مظفری ظهر پنج شنبه با بیان این مطلب در نشست مشترک با مدیران زیست محیطی استان مرکزی افزود: مدیران اجرایی استان مرکزی نباید در برابر مشکلات آلایندگی ایرالکو با پاک کردن صورت مسئله ذهن مردم را از این موضوع منحرف کنند چراکه هیچ یک از مدیران نمی تواند فردای قیامت در برابر مردم پاسخگو باشد.

وی از ادعای واهی ایرالکو (شرکت آلومینیوم سازی ایران) از پاک بودن صنعت خود و طرح دعاوی در این خصوص گفت: مدیران ایرالکو در راستای اثبات عدم آلایندگی مجموعه خود تلاش بی وقفه می کنند تا آنجا که ایرالکو  در دادخواست خود، از دستگاه قضایی خواسته با توجه به عدم آلایندگی ایرالکو، سازمان حفاظت محیط زیست کشور و شهرداری اراک باید تمامی هزینه های تحمیلی به این مجموعه از بابت آلایندگی را به آن برگردانند.

حجت الاسلام مظفری افزود: اگر چه این دادخواست در دادگاه بدوی تهران رای گرفته اما سازمان حفاظت محیط زیست کشور باید در مرحله تجدید نظر به صورت جدی وارد کار شده و اجازه ندهد حق مردم اراک پایمال شود.

طرح دعوای ایرالکو، علیه سازمان حفاظت محیط زیست کشور و شهرداری اراک

وی ادامه داد: تلاش بی وقفه مدیران مجموعه ایرالکو در راستای اثبات عدم الایندگی مجموعه ایرالکو و طرح دعوای این شرکت علیه سازمان حفاظت محیط زیست کشور و شهرداری اراک در دستگاه قضایی تهران نشان از ناامیدی آنها از اثبات عدم آلایندگی این مجموعه در استان مرکزی است چرا که در مرکز استان دستگاه قضایی اشراف کامل بر موضوع پرونده آلایندگی این شرکت دارد و مدیران آن در این استان دستشان به جایی نمی رسد.

مدیرکل دادگستری استان مرکزی با بیان این که نباید اجازه داد با تایید این رای، مهر تاییدی بر فعالیت های شرکت فوق زده شود افزود: تمامی مردم اراک و مسئولان این شهر اگر چه همگی متخصص و فنی نیستند اما به واسطه زندگی در این شهر به خوبی با مشکلات آلایندگی این واحد صنعتی آشنا هستند .



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 21 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - اراک - ایرالکو - دادگستری استان مرکزی - محیط زیست - مسئولان بهداشتی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 

تابناک - به گزارش تسنیم، پیام برازجانی دبیر شورای اطلاع رسانی استان تهران اظهار داشت: کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا به ریاست حسن کریمی معاون عمرانی استاندار و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ساعتی پیش در ساختمان استانداری تهران برگزار شد. نماینده محیط زیست از پایش هوا در روزهای گذشته و دستگاه‌های دیگر مانند اورژانس، وزارت بهداشت و سازمان هواشناسی نیز گزارشهایی ارائه کردند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مقدار گرد و غبار در شهر تهران تا دو روز آینده در بدترین حالت ثابت خواهد بود، قرار شد سازمان محیط زیست هشدارهای لازم را از طریق بیانیه اعلام کند و برای اینکه در آینده بتوانیم پیش‌بینی بهتری داشته باشیم و شهروندان را مطلع کنیم، کمیته‌ای تشکیل شود تا راهکارهای لازم را حتی در صورت نیاز به اصلاح آیین‌نامه پیشنهاد دهند و با توجه به اینکه استاندار تهران عضو کمیسیون ویژه تهران و سایر کلانشهرها در دولت است، موضوعات را از طریق آن پیگیری کند.

همچنین در جلسه امروز مقرر شد کمیته‌ای برای بررسی وضعیت منشاء آلودگی و گرد و غبار که احتمالا معادن سطح استان تهران هستند تشکیل و گزارش آن در جلسه آینده ارائه شود. براساس بحث‌‌های صورت گرفته در جلسه امروز مقرر شد مرکزی در محیط زیست استان تهران با تأمین بودجه استانداری تشکیل شود تا همه اطلاعات مربوط به هوا از طریق دستگاه‌های ذی ربط را جمع‌آوری و نسبت به پیش‌بینی وضع هوا در ساعت‌ها و روزهای آینده اطلاعات لازم را به مسئولین و مردم ارائه کند. 

نماینده‌های احتمالی در این مرکز از وزارت بهداشت، شهرداری و محیط زیست و نمایندگان کمیته منشاء‌ آلودگی هوا، مدیریت بحران استانداری، سازمان محیط زیست، معاونین عمرانی فرمانداری شهرستانهایی که معادن در آنها قرار دارند،خواهند بود. 

تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۳ 

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 11 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - تهران - کمیته اضطرار - استاندار, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

سرطانرییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در خصوص کیفیت بنزین فعلی که در جایگاه های سوخت توزیع می شود، گفت: بر اساس گزارش جمعی از استادان دانشگاه صنعتی شریف، بنزین موجود با توجه به ترکیب بنزین یورو ۴ با بنزین تولید داخل، دارای آلایندگی کمتری است و همین موضوع تا حدودی آلودگی هوا را کاهش داده اما بنزین مصرفی همچنان آلوده است.

تابش - دکتر رحمت الله حافظی افزود: اگر در دولت گذشته به جای تولید بنزین توسط واحدهای پتروشیمی، در مصرف سوخت محدودیت اعمال می شد بسیار بهتر بود، چرا که ما در برابر حق مردم و سلامتی آنها و همین طور در برابر خدا مسئولیت داریم و بار گناه این قضیه بسیار سنگین است.

تولید مایعی خطرناک به نام بنزین پتروشیمی چه توجیهی داشت؟

وی با اشاره به این که کافی است به احتمال ابتلای حتی یک کودک به سرطان از طریق تنفس آلاینده‌ ها فکر کنیم، اظهار کرد: تولید مایعی غیر استاندارد و خطرناک به نام بنزین با صرف سرمایه سنگین از پول مردم در واحدهای پتروشیمی از سال ۸۹ که یک باره باعث سیر صعودی وحشتناک ذرات معلق و تشدید آلودگی هوا شد، چه توجیهی داشت؟

حافظی با بیان این که شیوع انواع سرطان در کشور ما بسیار بالا و سن شروع آن ۱۰ سال زودتر از سایر کشورها است و این موضوع از نظر پزشکی قابل توجیه نیست، تصریح کرد: ما تا سال ۸۹، صرفاً در شهرهای پر جمعیت و آن هم فقط در ماه های سرد سال آلودگی هوا داشتیم اما از آن سال به بعد، حتی در شهری مانند سنندج هم شاهد آلودگی هوا هستیم.

بحث آلودگی هوا در کشور سیاسی شده است

وی با اشاره به این که موضوع آلودگی هوا فقط در بنزین خلاصه نمی شود و مشکل میزان بسیار بالای گوگرد در گازوییل هم وجود دارد که بسیار خطرناک و سرطان زا است، اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن فصل سرما و بروز پدید وارونگی دما، باید علاوه بر ارتقای کیفیت گازوییل، در کم ترین زمان، چه با واردات و چه با تولید در داخل، بنزین با استاندارد یورو ۴ تأمین کنیم.

حافظی با بیان این که متأسفانه بحث آلودگی هوا در کشورمان سیاسی شده، تصریح کرد: آلودگی هوا میراث دولت گذشته است و دولت جدید باید بر مبنای کار کارشناسی این مشکل را حل کند و به عنوان نمونه، عواملی که از سال ۸۸ تا به امروز منجر به سیر صعودی وحشتناک نمودار ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون شده اند، مشخص شوند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - شورای شهر تهران - بنزین - پتروشیمی - سرطان, توسط مریم قلیزاده |

میرکاظمی در دوره کوتاه وزارتش، تولید بنزین بی کیفیت  پتروشیمی‌ها را کلید زد. توزیع این نوع بنزین در سطح شهرها موج گسترده آلودگی هوا را ایجاد کرد و به گزارش سازمان محیط زیست ، بنزن بالای این نوع بنزین، یکی از عوامل شتاب گرفتن سرطان در کشور شد.

 
 به گزارش شفاف، پرده برداری از برخی ماجرا های نفتی در روزهای اخیر حال و هوای روز گذشته کمیسیون انرژی مجلس را  بر خلاف خواست اعضای جبهه پایداری تغییر داد و مسعود میرکاظمی پس از دو سال کرسی ریاست کمیسیون انرژی مجلس را به یکی از نمایندگان همسو با دولت داد.
  
ضربه ای بزرگ به صنعت شکر
 
شاید ماجراهای اخیر در شکست رای آوری میرکاظمی بی تاثیر نبود چرا که این وزیر اخراجی احمدی نژاد این روزها در سیبل انتقاد بسیاری از کارشناسان و رسانه ها قرار گرفته است. وی که همانند دیگر وزیران دولت نهم، سابقه مدیریتی در بخش های مختلف یکی از نهاد های انقلابی را داشت، با انتخاب محمود احمدی نژاد، عهده دار وزارت بازرگانی دولت نهم شد و در جایگاه وزیر بازرگانی، اجازه واردات بی رویه شکر را صادر کرد که  ضربه شدیدی به واحدهای تولیدی کشاورزان زد، در عین حال به دلیل عدم اجرای قانون بودجه سال 85 و 86 در خصوص تعرفه کالاهای وارداتی، بی ثباتی در نرخ تعرفه، عدم حمایت از واحدهای تولیدی با واردات بی رویه به ویژه در کالاهای مصرفی کشاورزی، در معرض استیضاح مجلس هفتم قرار گرفت، اما شجاع الدین بازرگانی، معاون پارلمانی وی، او را از استیضاح نجات داد.

 لکه ای سیاه بر اقتصاد طلای سیاه
 
پرونده میرکاظمی در وزارت نفت سیاه تر شد؛ در دوران مسوولیت مسعود میرکاظمی در وزارت نفت یک گزارش اشتباه سبب شد تا وی  دستور توقف سوآپ نفت ایران از کشورهای حاشیه دریای خزر را صادر کند؛ تجارتی که نزدیک به یک دهه در ایران با دیپلماسی انرژی دولت اصلاحات شکل گرفته بود، به یک‌باره با دستور میرکاظمی متوقف شد. پس از خروج میرکاظمی از بدنه صنعت نفت تلاش‌های شرکت ملی نفت و وزیر وقت نفت هم برای احیای سوآپ نفت نتیجه نداد و  ترکمنستان و قزاقستان با حذف ایران، تمامی نفت سوآپ خود را از مسیر خط لوله بی‌تی‌سی آذربایجان یا روسیه به بازارهای جهانی ارسال کرده‌اند.
 
نزدیک به 10 میلیون دلار خسارت نفتی
 
فسخ یک‌جانبه  قرارداد سوآپ نفت به دستور مسعود میرکاظمی وزیر نفت، موجب شده بود یکی از چهار شرکت سوآپ‌کننده  نفت کشورهای حاشیه دریای خزر از مسیر ایران، یعنی شرکت کاسپین اویل دولوپمنت که در ایرلند به ثبت رسیده برای دریافت غرامتی نزدیک به 100 هزار دلار از شرکت ملی نفت ایران "نیکو"  شکایت کند. بدین ترتیب شنبه گذشته رای دادگاه لاهه صادر شده و براساس آن شرکت نیکو ملزم به پرداخت 5.5 میلیون دلار خسارت شده است که البته این رقم جدا از 3 تا 4 میلیون دلار هزینه های جانبی شامل هزینه های وکلای دو طرف، دادگاه و دادرسی و اتاق بازرگانی بین المللی(ICC) است. 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 5 تير 1393برچسب:میر کاظمی - وزیر نفت - بنزین - پتروشیمی - دادگاه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

برخی از کارشناسان معتقدند پارازیت ها بر حیوانات و رشد گیاهان هم تاثیر مخرب دارد.

عصر ایران - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسوول اصلی پیگیری موضوع پارازیت ها، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان انرژی اتمی است و محیط زیست هم به طور جد پیگیر این موضوع از دستگاه های مرتبط است.

معصومه ابتکار عصر جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کمیته ای برای بررسی موضوع پارازیت ها در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شده است که دستگاه های مختلف از جمله سازمان حفاظت محیط زیست عضو این کمیته هستند.

وی افزود: دستگاه های عضو این کمیته ملاحظات جدی خود در ارتباط با بحث امواجی که اختلال ایجاد می کند را بیان کرده و به بحث و بررسی در مورد آن می پردازند.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه امیدواریم این جلسه در سطح عالی تشکیل تا تصمیمات جدی تری گرفته شود اظهار کرد: دولت بسیار پیگیر این مساله است و از مراجع دیگر هم دنبال می شود.

وی تاکید کرد: این یک مساله مشترک بین وزارت ارتباطات فناوری و اطلاعات، وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان انرژی اتمی و سازمان حفاظت محیط زیست است.

چندی پیش نیز سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست به ایرنا گفته بود: سازمان حفاظت محیط زیست به وظایف قانونی خود در مورد آلودگی هوا که پارازیت ها هم یکی از آنها است، عمل می کند، از مجلس ششم تاکنون، مجلس شورای اسلامی در مورد پارازیت ها اقداماتی را دنبال می کند و در کمیسیون های مختلف آن را مطرح کرده است اما هنوز به یک جمع بندی نرسیده اند و زمانی که این جمع بندی حاصل شود قطعا اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به تمام تکالیف قانونی خود در حوزه پارازیت ها عمل می کند و پیگر موضوع است گفت: این سازمان در این زمینه با مجلس شورای اسلامی تعامل خوبی دارد و موضوع پارازیت ها را مانند دیگر وظایف خود در مجلس پیگیری می کند و هرگاه دراین زمینه مجلس شورای اسلامی نیاز به اظهار نظر داشته باشد سازمان محیط زیست در مجلس حاضر خواهد شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 30 خرداد 1393برچسب:پارازیت - سازمان محیط زیست - ابتکار - وزارت - مجلس, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
ديگر کم‌کم به یک‌سال می‌رسد، روزهایی که صدای ناکوک محیط‌زیست بلند شده و خبر می‌دهد از بلاهایی که در سال‌های گذشته بر سرش آمده است. دست روی هر حوزه‌ای که بگذاری، صدای ناله‌اش شنیده می‌شود. هوایی که آسمانش رنگ باخت، دریاچه‌هایی که دیگر آبی کمرنگ شده‌اند و جنگل‌هایی که هر روز لکه بزرگی از آن روی نقشه رنگ خاک می‌شوند.

عصر ایران - روزنامه شهروند در ادامه نوشت: وقتی در مقابل رئیس سازمانی که صدای محیط‌زیست شده است، بایستی، دل‌نگرانی‌های بسیاری داری که آنها را پرسش کنی و جواب بگیری از گام‌هایی که برداشته شده و گام‌هایی که قرار است، برداشته شود. زمان هر چقدر هم که باشد برای حرف زدن درخصوص روزهای سختی که محیط‌زیست کشور، سپری می‌کند، کم است.

روزهایی که معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست از آن به بحران یاد می‌کند و ابایی هم ندارد تا بگوید، اتفاقاتی که در این عرصه می‌افتد سقوط آزاد است. با رئیس سازمانی که حالا خود بزرگترین منتقد معضلات زیست‌محیطی شده، به گفت‌وگو نشستیم، با او از هوایی حرف زدیم که بیش از سه‌سال نفس کشیدیم و به سرطان نزدیک شدیم. از بحران آبی گفتیم که بر سر کشور سایه انداخته و با بی‌تدبیری در سال‌های اخیر به فاجعه تبدیل شده و از روزهایی گفتیم که ابتکار امیدوار بود تلاش‌ها به سرانجام برسد و روزهای خوب به محیط‌زیست لبخند بزند.

 مدتی است که می‌گویید وضع محیط‌زیست کشور بحرانی است و حتی اخیرا در سفر به مشهد هم اشاره کردید که برخی از این وضع با نام سقوط آزاد یاد می‌کنند، اگر بخواهید شرحی از وضع محیط‌زیست کشور بدهید از کجا شروع می‌کنید؟ چون شما به‌عنوان رئیس سازمان محیط‌زیست از هرجا که شروع کنید یعنی آن قسمت بحرانی‌ترین شرایط را دارد.

از جایی شروع می‌کنم که بیشترین تاثیر مستقیم را روی زندگی مردم دارد و بیشترین آثار و عوارض را به لحاظ اجتماعی و اقتصادی بر کشور می‌گذارد؛ مساله آلودگی هوا در راس مشکلاتی است که مستقیما ۳۵‌میلیون نفر از شهروندان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل سازمان محیط‌زیست اولین موضوعی که به آن پرداخت و اولین جلساتی که پیگیری کرد بحث کارگروه ملی آلودگی هوا بود. در همین خصوص جلسات کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور برگزار شد تا بتوانیم این موضوع را ساماندهی کنیم و فکر می‌کنم نخستین موضوعی است که دولت در آن دستاورد مشخصی دارد؛ بهبود کیفیت بنزین و سوخت ارایه شده در کشور. در این زمینه پیشرفت کردیم، دستاورد داریم اما هنوز کار زیاد است. کارگروه کاهش آلودگی هوا را در اکثر شهرهای بزرگ همچون اصفهان، شیراز، تبریز، اراک، کرج، مشهد و اهواز با حضور و ریاست استاندار آغاز کرده‌ایم.

 موضوع بعدی، بحث آب است. در سال‌های اخیر، تنش‌های شدید آبی در کشور وجود داشته و در عین حال به موضوع هم بی‌توجهی شده است. مخصوصا تالاب‌ها که به صورت جدی شرایط بحرانی پیدا کرده‌اند. دریاچه ارومیه، تالاب بختگان، پریشان و گاوخونی با مشکل مدیریت آب مواجه‌ هستند. در این بخش‌ها، تنش آبی از یک‌سو، بحران مدیریت آب از سوی دیگر بحرانی جدی را رقم زده است. در بخش کشاورزی ۹۳ منابع آب را با راندمان بسیار پایین، مصرف می‌کنیم.

متاسفانه در بسیاری از مناطق سدسازی‌هایی اتفاق افتاده و برداشت از چاه‌های زیرزمینی هم بسیار فراتر از تحمل سفره‌آبی بوده است. در این مناطق، ارزیابی زیست‌محیطی درستی نبوده و الان باعث شده که ما تالاب یا دریاچه‌ای را از دست بدهیم. این اتفاق در سال‌های اخیر رخ داده و تشدید آن هم در ۸‌سال گذشته بوده است که متاسفانه ما شاهد بی‌توجهی‌های گسترده نسبت به مسائل آب در کشور بودیم. این موضوع یک حرکت جدی را می‌طلبید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 27 خرداد 1393برچسب:ابتکار - محیط زیست - آلودگی هوا - بنزن - بنزین - آب - دولت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
دولت از «مسعود میرکاظمی» وزیر سابق نفت ...
آیا آقای میرکاظمی بر مبنای همین اطلاعات غلط و خسارت به بیت‌المال در ماجرای سوآپ، از توزیع بنزین آلوده دفاع می‌کند؟
 
پایش - «شوآپ» تعبیری بود که میرکاظمی برای یکی از بزرگترین دستاوردهای نفتی ایران در حوزه دیپلماسی انرژی به کار می‌برد. دستاوردی که نه تنها درامدهای قابل توجهی داشت، بلکه بر تقویت جایگاه ایران در نفت منطقه نیز موثر بود. اما میرکاظمی، که سوابق ارزنده‌ای همچون توزیع بنزین آلوده و برکناری چندصد مدیر کارآزموده نفتی را در کارنامه خود دارد، بدون آگاهی از کم و کیف ماجرا و براساس اطلاعات یک گزارش غلط، دستور به توقف سوآپ داد و اکنون از دادگاه لاهه خبر می‌رسد ایران به پرداخت 5/5میلیون دلار خسارت محکوم شده است. این پرداخت فارغ از سه تا چهار میلیون دلاری است که از پول بیت‌المال بابت دادرسی و وکالت و مواردی از این دست هزینه شده است.

 در برنامه سوآپ نفت که نخستین بار در زمان وزارت زنگنه آغاز شده بود، ایران با استفاده از تاسیسات نکا، نفت را در دریای خزر می‌خرید و به مصرف داخلی می‌رساند. در مقابل با استفاده از دسترسی ایران به آب‌های آزاد، معادل نفت خریداری شده در شمال، در جنوب ایران به فروش می‌رسید. رقم این تجارت در سال‌های اوج خود به بیش از 130هزار بشکه در روز رسید. تاسیسات نفتی نکا و خطوط انتقال متناسب با این ظرفیت افزایش یافت و ضمن کسب درامد، مشاغلی نیز ایجاد شدند.

 اما با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد و به ویژه بعد از وزارت نفت میرکاظمی، این روند کاهش یافت. نهایتاً نیز با دستور میرکاظمی، این طرح متوقف شد. میرکاظمی سوآپ نفت را خیانت نامید و بر مبنای اطلاعات غلط اعلام کرد: «اجرای کذایی طرح سوآپ عملا ایران را به واردکننده نفت تبدیل کرده بود و بی تردید ادامه اجرای آن خیانت بزرگی به کشور و مردم بود.»

 اکنون نه تنها ایران از درامد و نتایج سوآپ محروم شده، دادگاه لاهه نیز حکم به محکومیت ایران داده است. براساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، در ابتدا ایران با طلب خسارت 97میلیون دلاری مواجه شد. «با وجودی که حدود 2 تا 3 سال دادگاه در حال رسیدگی به این شکایت بود اما شرکت نیکو و وزارت نفت با گرفتن وکلای زبردست و درگیری مدیران و کارشناسان، تلاش کردند که طرف شاکی را راضی کرده تا خسارت پرداختی را به کمترین میزان کاهش دهند. به هر حال رای دادگاه داوری لاهه روز (شنبه) گذشته صادر شد که براساس آن شرکت نیکو ملزم به پرداخت 5.5 میلیون دلار خسارت شد که البته این رقم جدا از 3 تا 4 میلیون دلار هزینه های جانبی شامل هزینه های وکلای دو طرف، دادگاه و دادرسی و اتاق بازرگانی بین المللی(ICC) است. هرچند به خاطر تلاش های شرکت نیکو، شرکت ویتول و تعدادی از شرکت ها از شکایت خود صرفنظر کردند اما سوءمدیریت و تصمیم مدیریتی غلط و نادرست وزیر نفت وقت 8 تا 8.5 میلیون دلار خسارت به کشور وارد کرده است.»

 سوال اینجاست که آیا آقای میرکاظمی بر مبنای همین اطلاعات غلط و خسارت به بیت‌المال در ماجرای سوآپ، از توزیع بنزین آلوده دفاع می‌کند؟ آیا ایشان منابع مالی برای پرداخت این خسارت بیش از 25میلیاردتومانی را در اختیار دارد تا حداقل از بیت‌المال و بودجه عمومی چیزی هدر نرود؟ آیا واقعاً جایگاه فردی که در آینده نزدیک به دلیل شکایت مردم از توزیع بنزین آلوده راهی دادگاه خواهد شد و همزمان ایران را به تحمل چنین خسارتی و مهم‌تر از آن از دست رفتن درامدهای ناشی از سوآپ محکوم کرده است، ریاست کمیسیون انرژی است؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 26 خرداد 1393برچسب:میرکاظمی - بنزین آلوده - سوآپ - دادگاه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر اسناد و مدارک ارائه شده از سوی سازمان محیط زیست به مجلس مورد توافق اکثر نمایندگان است، گفت: تنها یک نماینده از یکی از کمیسیونها به دلیل منافع شخصی افکار عمومی را مبنی بر آلوده بودن بنزین پتروشیمی به ترکیبات سرطانزا منحرف می کند.
 

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سعید متصدی در نشست خبری که پیش از ظهر یکشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: بنزین پتروشیمی که از ا واسط سال 1389 در دولت قبل تولیدش آغاز شد و وارد چرخه سوخت کشور شد از نظر ما یک حلال است و نمی توان آن را به عنوان بنزین تعریف کرد.

به گفته وی، در پتروشیمی بنزین به دو شکل استخراج می شود یکی ریفورمیت و دیگری پیرولیز. بر اساس گواهی های خود پتروشیمی میزان بنزن حاصل از پیرولیز بین 40 الی 50 درصد و بنزن ریفورمیت بین 2 تا 10 درصد است.

کاهش شدید روزهای پاک با تولید بنزین پتروشیمی در سال 89

متصدی اظهار داشت: در ابتدای سال 89 بنزین تولیدی در پتروشیمی ها به صورت پیرولیز بود که به همین دلیل میزان بنزن تولیدی در هوا بسیار بالا بود به طوری که تعداد روزهای هوای پاک از 32 روز در سال 88 به 14 روز در سال 89 و سپس تنها 3 روز در سالهای 90، 91 و 92 در پایتخت رسید.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایل کاهش تعداد روزهای پاک در کلانشهرها به ویژه پایتخت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بود که بررسیها نشان می دهد آروماتیک ها و ترکیبات حلقوی مانند بنزن از عوامل تولید این ذرات هستند.

مدارک مستند افزایش میزان بنزن با تولیدات پتروشیمی

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه این سازمان به عنوان سازمانی که مسئولیت پایش و ارزیابی مواد سمی و خطرناک در هوای کشور را دارد، افزود: میزان بنزن را در سال های 89، 90 و 91 اندازه گیری کرده و در مدارک رسمی سازمان موجود است. علاوه بر این یکی از آزمایشگاههای معتمد سازمان محیط زیست هم میزان این ماده سمی و دیگر موارد آروماتیک را اندازه گیری کرده. همچنین دانشگاه شهید بهشتی و یکی از پروژه های مورد حمایت سازمان محیط زیست نیز مطالعاتی بر روی غلظت بنزن در هوای پایتخت انجام داده اند که تمامی این مدارک و اسناد موجود است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 25 خرداد 1393برچسب:بنزین - بنزن - آروماتیک - مجلس - سرطان - پتروشیمی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

بنزین آلوده ؛‌ حملات کارشناسان، وکلا و مسوولان جدید - دفاع مقامات سابق / مجازات احتمالی عاملان توزیع بنزین پتروشیمی چیست؟ قرار است جلسه ای با کمیسیون انرژی درخصوص آلوده بودن یا نبودن بنزین پتروشیمی برگزار شود و از این طریق بسیاری از مسائل در این جلسه روشن می شود.

عصر ایران ؛ آزاده باقری - ماجرای بنزین آلوده پتروشیمی چند وقتی می شود که با اعلام معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست در کنار آلودگی های دیگر نقل محافل شده و هر کس از ظن خود دراین باره صحبت هایی کرده است.

 از یک طرف مسئولان این دوره درگفتگو با عصر ایران، مسئولان دوره قبل را متهم به تولید بنزین آلوده می کنند و از طرف دیگر مسئولان دولت قبل این اتهام را کاملا رد کرده اند از جمله مدیر عامل پالایش و پخش دولت دهم می گوید کاملا ماجرا شکل سیاسی به خود گرفته است و حتی هم اکنون بنزین یورو2 را به اسم یورو4 وارد می کنند. 

این در حالی است که سه تن از وکلای کشور که یکی از آنها "پیمان عطار" است به دلیل آنکه دیده اند هیچ کدام از سازمان های مربوط در این خصوص اقدام قضایی نکرده اند دست به کار شده و از میرکاظمی، وزیر نفت دولت احمدی نژاد شکایت کرده اند تا پای قوه قضاییه را نیز به میان بکشند و هرچه زودتر دلایل و مستندات رو شود و اگر قرار است اعلام جرم صورت بگیرد از این طریق با سرعت بیشتری این اتفاق رخ بدهد. 

در این گزارش عصر ایران پای صحبت های چند تن از مسئولان این دوره و دوره قبل از جمله سالاری و کاظمی، مدیران عامل پالایش و پخش دولت دهم و یازدهم، پیرموذن، نماینده کمیسیون صنایع، پورهاشم، رئیس سابق استاندارد تهران، پیمان عطار، وکیل پایه یک دادگستری و محمد درویش، کارشناس محیط زیست نشسته است که در ادامه بخوانید. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 24 خرداد 1393برچسب:بنزین - پتروشیمی - اکتان - محیط زیست - دولت دهم, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تمام اسناد لازم مبنی بر سرطان زا بودن بنزین پتروشیمی موجود است گفت: این مسئله کاملا شفاف است و با تهدید و تهمت ها، سازمان محیط زیست از موضع خود که حافظ سلامت مردم است کوتاه نمی آید.

دکتر معصومه ابتکار در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: سازمان محیط زیست با قوت اجرای استانداردهای آلودگی هوا را دنبال می کند و به لطف خداوند و با همکاری سازمان محیط زیست و وزارت نفت بنزین پتروشیمی از صحنه روزگار حذف شد.

به گفته وی، سازمان محیط زیست و وزارت نفت در این زمینه تعامل کامل با یکدیگر دارند و این فشارها، تهمت و تهدیدها که همه شان دروغ محض هستند هیچ اثری در انجام وظیفه ما که همانا خدمت کردن به مردم و تضمین سلامت محیط زیست است، ندارد.

ابتکار ابراز امیدواری کرد که دیگر دستگاهها، مسئولان، مردم عادی و رسانه ها در این زمینه با سازمان محیط زیست همکاری لازم را داشته باشند.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: به زودی با کمیسیون انرژی مجلس و فراکسیون محیط زیست جلسه می گذاریم.

وی در پاسخ به اینکه قرار بوده هفته گذشته این جلسه با فراکسیون محیط زیست مجلس برگزار شود، گفت: مشکل تنها تنظیم وقت است چرا که هم برنامه نمایندگان و هم برنامه سازمان در یکی دو هفته اخیر بسیار متراکم بود.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به اینکه هفته گذشته کمیسیون انرژی مجلس در جلسه ای که برای بنزین پتروشیمی داشت اعلام کرده اسناد ارائه شده از سوی سازمان محیط زیست مبنی بر سرطان زا بودن بنزین پتروشیمی کافی نیست، افزود: تمام سندها برای ارائه آماده شده و موجود است و موضوع سرطان زا بودن پتروشیمی بسیار شفاف بوده و مثل روز روشن است.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۳/۲۱

مطالب مرتبط :



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 خرداد 1393برچسب:ابتکار - محیط زیست - بنزین پتروشیمی - سرطان - اسناد, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 مشاور معاون رییس جمهوری در امور محیط زیست گفت: همگام با بحث اولویت سلامت، محیط زیست به عنوان محوری ترین برنامه مورد توجه دولت تدبیر و امید است.

به گزارش ایرنا، ˈسعید نمکیˈ روز چهارشنبه در حاشیه دومین نشست هم اندیشی سازمان های مردم نهاد زیست محیطی مناطق مرکزی کشور در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: بازنگری در نیازهای سازمانی حفاظت محیط زیست، بهترین حرکتی است که اینک در حال انجام است.

وی به تدوین سیاستهای برنامه ششم توسعه اشاره کرد و افزود: در این سیاستها، محیط زیست در همه سازمان ها به عنوان اصلی ترین محور مورد توجه بوده و نگاه غالب پس از بحث سلامت، بخش محیط زیست است. 

وی گفت: پرداختن به ابعاد توسعه، بدون هماهنگی با مسائل زیست محیطی میسر نمی شود. 

نمکی تاکید کرد: قسمتی از درامد صنایع، درامد حاصل از یارانه ها و درامد ناشی از عوارض و مالیات صنایع نیز در برنامه ششم به محیط زیست و توسعه زیرساخت های این بخش اختصاص می یابد.

وی به نشست امروز مسوولان محیط زیست با مجمع تشخیص مصلحت نظام و پرداختن به سیاستهای کلان زیست محیطی اشاره و ابراز امیدواری کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سایر ارگان ها از جمله سازمان جنگل ها و مراتع و وزارت صنایع و معادن بتواند از عوارض دامنگیر طبیعت در سالهای آتی پیشگیری کند.

وی سیل، توفان و تمام اتفاقات طبیعت را ناشی از عدم توجه به محیط زیست در گذشته دانست و خاطرنشان کرد: رفتار خشونت آمیز با طبیعت باید به رفتار محبت آمیز تغییر کند که این مساله مستلزم کار فرهنگی و یاری تشکل های مردم نهاد است.

وی با اشاره به اعمال بخش حاکمیتی محیط زیست در سایر نهادها در برنامه توسعه کشور ابراز امیدواری کرد: در سال آینده بتوانیم با رویکردهای جدید به بحث توسعه کشور بنگریم. 

دومین نشست هم اندیشی سازمان های مردم نهاد زیست محیطی مناطق مرکزی کشور با حضور نمایندگان (سمن های) شش استان مرکزی شامل کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، یزد، قم ، مرکزی و اصفهان به مدت دو روز در دانشگاه آزاد کاشان برگزار می شود.

تاریخ خبر: 21/03/1393 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 21 خرداد 1393برچسب:محیط زیست - سمن - سازمان های مردم نهاد - برنامه ششم توسعه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی هوای کرمان ناشی از کارخانه های سیمان و فولاد واقع درشهرک صنعتی، نیروگاه باغین و سایرصنایع مستقر در شهرک صنعتی جوپار.

یکی از مخاطبان تابناک در کرمان با نام «مهدی» در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

ضمن خداقوت، تصاویر ارسالی مربوط به آلودگی شدید هوای کرمان درساعت 7:40 روز 15/10/92 است که همانطورکه قبلاً گفته شدعمدتا مربوط است به کارخانه های  سیمان و فولاد واقع درشهرک صنعتی ، نیروگاه باغین و سایرصنایع مستقر در شهرک صنعتی جوپار.

باتوجه به اینکه رطوبت هو ادر کرمان پایین می باشد ملاحظه می فرمایید که به علت سردی هوا،آلودگی تولیدشده ازصنایع درطول ساعات کارشبانه برروی شهرباقی مانده است نکته قابل تامل آن است که به محض غروب آفتاب حجم عظیم دودوغبار ازاین صنایع قابل مشاهده است و این موضوعی است که سالها است ادامه دارد ولی مسئولین هیچ اقدامی نمی کنند و جمعیت زیادی نیز در کنار این صنایع زندگی می کنند.

برای مشاهده تصاویر روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 21 خرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - کرمان - کارخانه - نیروگاه - سیمان - فولاد - باغین, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

الف - احداث برجهای دو قلوی شیراز در یکی از باغ های این شهر زیبا، در منطقه ای شلوغ و پرترافیک، مدتی است که در رسانه ها و محافل مورد بحث قرار گرفته است. در این زمینه مدتی قبل نیز با درخواست برخی از هموطنان شیرازی، الف در مطلبی با عنوان «باغ‌های شهر، قربانی برج‌های دوقلو می شوند!» به این موضوع و حواشی  آن  پرداخت. در ادامه این تقاضاها و بنا بر پیگیری برخی از هموطنان شیرازی و ارسال مصوبه شورای شهر برای سایت الف، احمد توکلی بر حسب وظیفه ای که هر نماینده در برابر همه ملت بر عهده دارد، اقدام به ارسال نامه و پیگیری این موضوع از طریق مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نموده که متن این نامه بدین شرح می باشد:

بسمه تعالی

برادر ارجمند جناب آقای دکتر جلالی
رئیس محترم مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
لطفا دستور فرمایید مصوبه شورای شهر شیراز به شماره 214 که متن آن پیوست است، با قوانین سنجیده شود و تعیین تکلیف گردد. ضمنا با توجه به موقعیت زمین در نزدیکی بیمارستان نمازی و چمران در انتهای بلوار کریمخان زند از حیث شهرسازی صحت این تصمیم ارزیابی گردد. دانشگاهیان دانشگاه شیراز(مهندسی معماری) اعتراضات گسترده ای را علیه این تصمیم دارند که ضروری به نظر می رسد مرکز نظر آنان را نیز بشنود.

با تشکر     
احمد توکلی


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 17 خرداد 1393برچسب:باغ فرزانه - شیراز - شورای شهر - برجهای دوقلو - توکلی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

الف - فتح الله آملی (جوادی) - كاري از دستش برنمي‌آيد. نه سرمايه دارد و نه فرياد بلد است. پشت و پناهي هم ندارد. پول هم ندارد. در مقابل هر حمله و هجومي نيز دفاعي بلد نيست. نمي‌تواند از خود دفاع كند. لذا در همه جاي دنيا سعي مي‌كنند كه چهارچشمي از او مراقبت كنند. آنها كه دورنگر هستند و فريادهاي در گلو مانده محيط‌زيست را مي‌شنوند و عقل و هوش درست هم دارند ، همه همت خويش را به كار مي‌گيرند تا به كمك او بيايند. اگر او گلويي براي فرياد و اعتراض ندارد آنها فريادهايشان را به كمك او مي‌آورند چون مي‌دانند هر مرگي كه در اين حوزه اتفاق بيفتد گرچه خاموش است اما مرگ آنها را نيز رقم مي‌زند.

در برخي كشورها قدرت نهادها و سازمانهاي طرفدار محيط‌زيست از قدرت هر پليس و دستگاه حاكمه‌اي هم بيشتر است. اما در ايران، محيط‌زيست متأسفانه نه در دستگاه عريض و طويل دولت حاميان چندان بانفوذي داشته و نه سازمانها و نهادهاي مردمي و غيردولتي و تشكلهاي مردم‌نهاد قدرتمندي برايش پا گرفته‌اند كه بتوانند از آن آنچنان كه بايد حفاظت كنند. به همين خاطر همواره محيط‌زيست يا با تبر صاحبان ثروت روبرو بوده و يا با شمشير صاحبان قدرت... اما محيط‌زيست در هر زمان و هر دوره با مرگ خاموش خود و به قيمت جان خويش درسهاي عبرت‌آموز به ما داده و بر غم و اندوه بي‌تكليفي و بي‌تدبيري و بي‌تفاوتي ما افزوده است.

اين روزها وقتي مي‌شنويم كه از درياچه اروميه تنها كالبد نيمه‌جاني باقي مانده كه دارد نفسهاي آخرش را مي‌كشد فرياد و آه و ناله و فغان از هر سو بلند مي‌كنيم و مرثيه‌سرايي را آغاز مي‌كنيم، اما بيماري را كه به مرحله مرگ افتاده با چه ميزان هزينه و چه مقدار صرف وقت و با چند عمل جراحي مي‌توان به زندگي برگرداند؟ بيماري كه قبل از وخيم شدن بيماري‌اش با اندكي مراقبت و توجه مي‌توانست به اين حال و روز نيفتد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 17 خرداد 1393برچسب:محیط زیست - دریاچه ارومیه - جنگل - سرمایه , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 من از همه رسانه‌ها تشکر می‌کنم چرا که اگر یک جایی مشکل زیست محیطی است فریاد می‌زنند، چرا که این مسئله، مسئله زندگی مردم و حیات مردم است.

به گزارش بولتن نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جمع کارکنان حفاظت محیط‌زیست و در محل این سازمان گفت: محیط زیست بسیار حائز اهمیت است. یک روزگاری بود که بشر در آغاز صنعتی‌شدن، آثار و عواقب مشکلات و پیامدهای صنعتی‌شدن و مداخلات بشر در طبیعت را به خوبی لمس نمی‌کرد، حتی افتخار می‌کرد که در طبیعت مداخله می‌کند، حتی مدعی بود که این مداخلاتش زیبایی‌افرین است و زندگی را سهل و آسان می‌کند.

وی ادامه داد: بسیاری از پیشرفت‌های علمی شرایط زندگی را برای بشر آسان کرده است، اما همچنان ما می‌بایست اقدامات جبرانی هم انجام می‌دادیم.

رئيس‌جمهور افزود: در گذشته براي اينکه آب خوردن منزل تامين شود حداقل بايد فرد کوزه و سطل را برمي‌داشت و يکي دو کيلومتر مي‌رفت لب چشمه يا نهر يا در برخي شهرها که وضعشان بهتر بود مي‌رفت آب‌انبار، آب انبارهايي که 50 - 40 پله‌اي بود و آن ظرف را پر از آب مي‌کرد و به خانه مي‌آورد.

روحانی اضافه کرد: خداوند بدن را نیافریده برای پشت میز. این بدن آفریده شده برای حرکت و تحرک و راه رفتن، برای اینکه در حد خودش باری را جابه جا کند یا اگر از این روستا می‌خواست به روستای بغلی برود پیاده می‌رفت یا با چهارپا می‌رفت که خود سوار شدن چارپا هم تحرک و ورزش بود.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: تعارضی بین دنیای مدرن و طبیعت وجود دارد که مثل سنت و مدرنیته است. مدرنیته وقتی می‌آید با سنت مبارزه می‌کند.

روحانی اظهارداشت: فکر می‌کنم اسم سازمان محیط زیست از سال 1350 درست شد. قانون اساسی هم خیلی روشن برای ما راه را بیان کرده که ما نباید محیط زیست را تحریب و  آلوده کنیم که این دو معظلی است که می‌تواند محیط زیست را تهدید کند.

رئیس‌جمهور افزود: معضل آب معضل بزرگی است. سفره‌های آب همه پایین آمده و این خود یک معضل محیط زیست است که آب‌ها را شور می‌کند.

روحانی ادامه داد: من در دولت یازدهم هم خوشحالم و هم افتخار می‌کنم که در اولین جلسه دولت همان طور که قول داده بودم، مصوبه‌ای را راجع به دریاچه ارومیه گذراندیم، خوشحالم که دولت کارش را با مسئله محیط زیست شروع کرد، البته این معنایش این نیست که در مسئله محیط زیست دولت قادر است معضلات را حل کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 16 خرداد 1393برچسب:روحانی - محیط زیست - دین - مردم نهاد - دولت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

فراکسیون محیط زیست مجلس آماده است برای ثابت شدن اینکه بنزین تولیدی دولت احمدی‌نژاد آلوده بوده است، با مقامات این دولت از جمله مسعود میرکاظمی وزیر نفت احمدی‌نژاد و رئیس فعلی کمیسیون انرژی مجلس مناظره کند.

 مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت دهم یعنی همان وزارتخانه‌ای که باعث و بانی تولید و توزیع بنزین مشکوک پتروشیمی در کشور است، مدعی است که این بنزین آلوده نیست و حتی باید به خاطر تولید چنین بنزینی از دولت احمدی‌نژاد تشکر شود!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) به نقل از روزنامه آفتاب یزد، میرکاظمی که با فارس گفتگو می‌کرده معتقد است که اغلب اظهارات مطرح‌شده در این دولت در خصوص بنزین، سیاسی است! این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که کمال‌الدین پیرموذن سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس می‌گوید ادعاهای میرکاظمی فقط توجیه است.

وی از جانب فراکسیون متبوع خود اعلا‌م می‌کند که این فراکسیون آماده است برای ثابت شدن اینکه بنزین تولیدی دولت احمدی‌نژاد آلوده بوده است، با مقامات این دولت از جمله مسعود میرکاظمی وزیر نفت احمدی‌نژاد و رئیس فعلی کمیسیون انرژی مجلس مناظره کند.

پیرموذن عضو فراکسیون محیط زیست و نماینده اردبیل در مورد اظهارات میرکاظمی ادامه می‌دهد: برای اظهارات وزیر اسبق نفت غیر از توجیه عنوان دیگری را نمی‌توانم تعریف کنم. ما در فراکسیون تخصصی محیط زیست که حفظ محیط زیست و رفع موانع و معضلا‌ت آن را مورد پیگیری قرار می‌دهیم از اول مجلس نهم گزارش‌های مکرری را از صاحب‌نظران و کارشناسان در خصوص آلوده بودن بنزین پتروشیمی داشتیم که دلیل اصلی آلودگی هوا هم همین بنزین بود.

وی اظهار کرد: در دولت گذشته، صاحب‌منصبان وقت از رئیس‌جمهور گرفته تا وزرای نفت و مسئولا‌ن پتروشیمی معترض بودند که به حد کافی بنزین یورو 4 و استاندارد نداریم و 6 پالا‌یشگاه را هم در دست احداث داریم.

پیرموذن خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن دولت جدید، با توجه به مطالبات مردم و گزارش‌هایی که به دست آقای روحانی می‌رسید، ایشان در برنامه‌هایشان، محیط زیست و هوای پاک را در کانون توجه قرار داد و همچنین تاکید بر تامین سوخت استاندارد داشت.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 8 خرداد 1393برچسب:بنزین - مجلس - فراکسیون محیط زیست - بنزین پتروشیمی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.